Rachel Cowgill [Theosophical Conference 2017, Osaka]

<Theosophical conference 2017, Osaka>

第4セッション 芸術と秘教思想

4th session ART AND ESOTERICISM

日時:2017年3月7日4時

Date and time: March 7, 2017, 4:00 pm

場所:国立民族学博物館第4セミナー室

Venue: Seminar Room 4, National Museum of Ethnology, Osaka

 

発表者:レイチェル・カウギル

Presenter: Rachel Cowgill

題目:世界魂から生まれたトーンポエム:ジョン・ファウルズ、モード・マッカーシー、そして未来の音楽

Title: Tone Poems born of the World-soul: John Foulds, Maud MacCarthy and the Music of the Future

 

概要

チェリストで独学の作曲家ジョン・フォウルズ(1880–1939)とアイルランド生まれのヴァイオリニスト、モード・マッカーシー(1882–1967)の創造的な協力関係は、1920年代、30年代のイギリス音楽文化における、最も急進的な文化を超えたプロジェクトのひとつであった。しかし、田園主義、あるいは大陸のセリエル音楽との出会いの中で語られる通常の音楽史から外れていたために、最も見過ごされ誤解されてきたものの一つでもある。

フォウルズは、ロンドンに移り、1915年にマッカーシーと出会い、神智学の教義に触れる。同時に、インド歌謡の技術と音響世界の実践者でもあったマッカーシーの技巧もあって、二人は古代東洋と西洋の知恵を結びつけ、第一次大戦後の物理的、霊的、そしてアストラル的な暴力のあとに世界の調和を回復する力をもった音楽のビジョンを得た。

本発表では、このビジョンがどう発展してきたかを論じる。そのビジョンの中核には、国家、文化、歴史によって制限されない、そしてベサントやリードビーターによる『思考形態』(1901)の記述にも似た、より高次の次元での音響的な交流が可能な「世界魂」としての音楽家という構想があった。本発表では、フォウルズとマッカーシーの共作『世界の鎮魂歌』(1912年)がどのようにこの思想を音楽化し、フォウルズの音楽言語と、二人の音楽についての発言や出版を構成し続けたか、とりわけ『今日の音楽:過去からの遺産と未来への遺産』(1934年)を中心に、1939年のカルカッタでのコレラでの死に至るまでを追う。

Abstract

The creative collaboration between the cellist and self-taught composer John Foulds (1880–1939) and Irish-born violinist Maud MacCarthy (1882–1967) constituted one of the most radical transcultural projects in British musical culture of the 1920s and 30s. It is also one of the most overlooked and misunderstood, standing as it does outside conventional narratives of British pastoralism and interwar encounters with Continental serialism. Foulds became steeped in theosophical doctrine on moving to London and meeting MacCarthy in 1915 and this, together with MacCarthy’s expertise as a Western practitioner of the techniques and sound-world of Indian song, inspired between them a vision of music with the potential to unite aspects of ancient Eastern and Western wisdom and to restore global harmony after the physical, spiritual and astral violence of the Great War.

This paper explores the development of that vision, at the heart of which was the notion of the musician as ‘world-soul’, untethered by national, cultural and political contexts and able to communicate sonically on higher planes in ways akin to those described by leading theosophists Annie Besant and C.W. Leadbeater’s in their collaborative book Thought-Forms of 1901. The paper considers how Foulds’s and MacCarthy’s collaboration in their A World Requiem of 1921 encapsulated much of this thought, and continued to shape Foulds’s musical language and the couple’s pronouncements and publications on music, most notably Foulds’s Music To-day: Its Heritage from the Past, and Legacy to the Future of 1934, until his early death in Calcutta from cholera in 1939.

 

発表者プロフィール Profile

所属:ハダースフィールド大学

Academic affiliation: University of Huddersfield

研究分野:文化音楽学。サラ・ターナーの主催する国際研究ネットワーク Enchanted Modernities: Theosophy, Modernism and the Arts, c.1875–1960のメンバー。

Research field: Rachel works in the area of cultural musicology, exploring the place, practice and meaning of music in its cultural-historical and political contexts. She has published widely on British music and musical life from the late eighteenth century to the early twentieth century; opera studies; music, conflict and memorialisation; Mozart reception and canon formation; and gender, sexuality and identity in music. Rachel was a member of the Leverhulme International Research Network Enchanted Modernities: Theosophy, Modernism and the Arts, c.1875–1960, led by Sarah V. Turner (Paul Mellon Centre for Studies in British Art and University of York).  She co-edits the book series ‘Music in Britain, 1600-2000’ with Peter Holman and Byron Adams for Boydell & Brewer.

主要業績 Major publications

The Arts of the Prima Donna in the Long Nineteenth Century, co-edited with Hilary Poriss (OUP, 2012)

詳しくはhttp://www.hud.ac.uk/ourstaff/profile/index.php?staffid=1302を参照。

現在の研究と研究関心

著書『第一次大戦イギリスにおける音楽と軍事的身体』、論文「空白を埋める:神智学、近代性、休戦記念日におけるフォウルズの「世界の鎮魂歌」の受容」を執筆中。その他の研究と研究関心は以下を参照。

Current interests:

Music and the First World War in Britain

Music and Modernity in early Twentieth-Century British Culture

Blackface Minstrelsy in Britain

Collective Performance and Negotiated Identities in Nineteenth-Century British Music

Gender and Adaptation in Nineteenth-Century British Productions of Mozart’s operas

The Victorian Reception of Mozart’s Requiem

Operatic Femininities

Archival Research and Digital Humanities

Work in progress:

Music and the Military Body in First-World-War Britain (monograph); ‘Filling the Void: Theosophy, Modernity and the Rituals of Armistice Day in the Reception of John Foulds’s A World Requiem’ (article); ‘Doing the Right Thing for Fighting Men’: Music, Morale, and the Military Body in London’s West-End Nightclubs, 1915-1919’, chapter for Over Here and Over There: Conversations on Music in World War I, edited by Christina Bashford, Gayle Sherwood Magee and William F. Brooks (University of Illinois Press)

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