<Theosophical conference 2017, Osaka>
基調講演 Keynote speech
日時:2017年3月7日10時半
Date and time: March 7, 2017, 10:30 pm
場所:国立民族学博物館第4セミナー室
Venue: Seminar Room 4, National Museum of Ethnology, Osaka
発表者:ジョスリン・ゴドウィン
Presenter: Joscelyn Godwin
題目:隠れた源泉:近代文学と芸術における神智学 (英語での発表、通訳なし)
Title: Secret Spring: Title Theosophy in Modern Literature and the Arts (English, with an interpreter )
概要
20世紀文学と芸術は、少なくとも西洋社会に限ってみれば、神智学運動の影響を常に受け続けてきた。その影響が顕著な場合もあれば、神智学を知らない、無関心、あるいは敵対していた場合もある。しかし、そうであってもその影響を免れることはできなかった。地下の水脈のように伸び、どこに起源があるのか知られずに出現してきた。20世紀末になってようやく、神智学の影響は一般的な知識の一部となり、個々人が受け入れあるいは拒絶するものとなった。
本発表は、それらの流れを追い、神智学の持続的な、そして広範囲に及んだ神智学の衝撃を図示していきたい。まず最初に、リアリティの多層性、東洋伝統への賞賛、そして隠秘学の尊重といった初期神智学の特徴を、14の思想、信念、態度に分けて説明する。これらの思想は決して神智学独自のものではないが、ブラヴァツキーとその仲間たちがそれらをつなぎ合わせ、新たな世紀の心性にふさわしい説得力のある世界観に作り上げた。
これらの思想を頭に入れておけば、芸術家や作家がそれらの伝達者となったことは理解できるだろう。このことは第一次大戦前のほとんどの主要なモダニストにはあてはまる。英文学では、イェイツ、ジョイス、エリオット、キップリングであり、音楽ではスクリャービン、ストラビンスキー、ホルスト、シェーンベルグ、絵画ではチョルリョーニス、クプカ、カンディンスキー、モンドリアン、マレヴィッチがいる。その後、ニコラス・レーリッヒは意識的に神智学思想の直接の伝達者となった。鈴木大拙の神智学の背景は、禅仏教を西洋に伝える助けになり、大拙はジョン・ケージに直接の影響を与えた。そしてケージは、すべての芸術分野に新たな美をもたらしたばかりでなく、武満徹の伝統回帰も促したのである。
Abstract
Twentieth century literature and arts show a constant influence from the Theosophical movement, at least in the Western world. In some cases this was acknowledged or obvious. In others, the creator may have been ignorant of Theosophy, indifferent, or even hostile to it. Nevertheless, he or she could not avoid its influences. They traveled like an underground spring, emerging with no evidence of their origin, until by the end of the twentieth century they had become part of the general fund of ideas, to be accepted or rejected as the individual chose.
This paper traces some of those streams and illustrates the pervasive and lasting impact of Theosophy. It begins with fourteen ideas, beliefs, or attitudes characteristic of early Theosophy, such as a multi-leveled view of reality, an admiration for Eastern traditions, and respect for the occult sciences. While these ideas were not original or exclusive to Theosophy, Blavatsky and her colleagues gathered them into a cogent world-view, adapted to the mentality of the coming century.
Once these ideas are kept in mind, one can see how an artist or writer became a vehicle for one or more of them. This was the case with most of the leading modernists of the period before the First World War: in English literature (Yeats, Joyce, Eliot, Kipling), in music (Scriabin, Stravinsky, Holst, Schoenberg), and in painting (Čiurlionis, Kupka, Kandinsky, Mondrian, Malevich). Later, Nicholas Roerich was a conscious and direct transmitter of Theosophical ideas. Daisetz Teitaro Suzuki’s Theosophical background facilitated his work in introducing Zen Buddhism to the West. Suzuki had a direct influence on the composer John Cage. Cage, beside bringing a new aesthetic to all the arts, inspired the Japanese composer Toru Takemitsu’s return to his own tradition.
発表者プロフィール Profile
所属:コルゲート大学音楽科名誉教授
Academic affiliation: Emeritus Professor of Music, Colgate University, Hamilton, New York, USA
研究分野:西洋秘教伝統、音楽学
Research field: Western Esoteric Traditions, Musicology
主な出版物(日本語)
川島昭夫訳『キルヒャーの世界図鑑―よみがえる普遍の夢』(工作舎、1986)Athanasius Kircher. A Renaissance Man and the Quest for Lost Knowledge. London: Thames & Hudson, 1979
吉村正和訳『交響するイコン―フラッドの神聖宇宙誌』(平凡社、1987)Robert Fludd: Hermetic Philosopher and Surveyor of Two Worlds. Thames & Hudson, 1979
斎藤栄一訳『星界の音楽 神話からアヴァンギャルドまで―音楽の霊的次元』(工作舎、1990)Harmonies of Heaven and Earth. The Spiritual Dimension of Music from Antiquity to the Avant-Garde. London: Thames & Hudson, 1987
松田和也訳『北極の神秘主義―極地の神話・科学・象徴性、ナチズムをめぐって』(工作舎、1995)Arktos. Grand Rapids: Phanes Press, 1993
『音楽のエゾテリスム―フランス「1750‐1950」秘教的音楽の系譜』(工作舎、2001)Music and the Occult. French Musical Philosophies 1750-1950. Rochester: University of Rochester Press/London: Boydell & Brewer, 1995 高尾謙史訳
Major publications:
Robert Fludd. Hermetic Philosopher and Surveyor of Two Worlds. London: Thames & Hudson, 1979.
Athanasius Kircher. A Renaissance Man and the Quest for Lost Knowledge. London: Thames & Hudson, 1979.
Mystery Religions in the Ancient World. London: Thames & Hudson, 1981.
Harmonies of Heaven and Earth. The Spiritual Dimension of Music from Antiquity to the Avant-Garde. London: Thames & Hudson, 1987.
Music and the Occult. French Musical Philosophies 1750-1950. Rochester: University of Rochester Press/London: Boydell & Brewer, 1995.
Arktos (1993 subtitled “The Polar Myth in Science, Symbolism, and Nazi Survival”). Grand Rapids: Phanes Press, 1993
The Theosophical Enlightenment. Albany: State University of New York Press, 1994.
The Hermetic Brotherhood of Luxor. Historical and Initiatic Documents of an Order of Practical Occultism. Co-edited with Christian Chanel and John Patrick Deveney. York Beach: Samuel Weiser, 1995.
The Pagan Dream of the Renaissance. Grand Rapids: Phanes Press/London: Thames & Hudson, 2002.
Atlantis And The Cycles Of Time: Prophecies, Traditions, And Occult Revelations. Rochester, VT: Inner Traditions, 2011.
*『キルヒャーの世界図鑑』翻訳者、川島昭夫氏はディスカッサントで二日目に参加予定です。
現在の研究
イタリアのジュリウス・エヴォラとウル・グループの著作を英訳中。
Work in progress :
Translation of Introduzione alla magia quale scienza dell’Io (Introduction to Magic as Science of the Self), vol. II, by Julius Evola and the Gruppo di Ur.
*3月11日京都大学人文研でのワークショップでエヴォラについてお話しいただけます。