<Theosophical Conference 2017, Osaka>
第3セッション 政治と秘教思想
3rd session POLITICS AND ESOTERICISM
日時:2017年3月8日9時半〜12時半
Date and time: March 8, 2017, 9:30 am – 0:30 pm
場所:国立民族学博物館第4セミナー室
Venue: Seminar Room 4, National Museum of Ethnology, Osaka
発表者:荘千慧
Presenter: Chienhui CHUANG
題目:近代中国における神智学教育運動―教育面でみる東西文明の交渉と葛藤―
Title: The Theosophical Educational Movement in Modern China: Conflicting Interactions Between Eastern and Western Ideologies (in English, with an interpreter)
概要
中印両国は近代において、同様に帝国主義に脅かされていた。神智学協会の二代目会長であるA・ベサント(Annie Besant, 1847–1933)はインドの民族自決運動に協力し、神智学協会はインドで教育面においても力を注ぎ、ヴァラナシ・コルカタをはじめとするインド各地にて、インド人向けの学校を創立した。東南アジアにおける神智学運動の影響は政治、近代教育、仏教復興運動などにまで及び、そして同会は特に教育面において、中国でも同様の運動を展開しようとした。
一方、西洋人宣教師によるキリスト教のミッションスクールは19世紀末頃から中国に多く創立された。そして1920年代になると、中国国内のナショナリズムの風潮が高騰し、教育権回収の問題は中国のナショナリストに注目されるようになった。それに加えて五・三〇運動が1925年に起こったことが起爆剤となり、中国知識人が政府に一連の教育権回収政策を制定させるように責め立てた。この状況の中で、西洋人神智学徒は上海公共租界にて、中国人を対象とする女子校を立ち上げた。上海の神智学学校は中国側の人気を博したものの、同校とキリスト教のミッションスクールとの違いは当時の中国人の間に認識されてこなかった。本発表では、まず近代中国における神智学運動の流れを紹介した上で、G・アルンデール(George S. Arundale, 1878–1945)とB・エンソア(Beatrice Ensor , 1885–1974)が主導していた神智学教育運動に着目して、神智学教育の理念を説明する。以上の検討を踏まえ、上海の神智学学校の発展に注目し、コロニアリズム的観点から上海神智学学校の位置づけについて論じる。
Abstract :
India and China, two of the four great ancient civilizations of the world, suffered heavily from imperialism in the modern era. In India, the second president of the Theosophical Society, Annie Besant (1847–1933), worked in support of self-rule. The Theosophical Society in India also laid an emphasis on education and established schools for Indians in Varanasi, Kolkata, and other places. The Theosophical movement in South Asia thus influenced politics, modern education, and the Buddhism restoration movement, but it also attempted to promote a similar movement in modern China. Christian missionary schools held by westerners in China were established in the late nineteenth century. By the 1920s, nationalism had surged among the Chinese. The Chinese became highly concerned with educational rights as a part of the growth of the nationalist movement. Subsequent to the May Thirtieth Movement in 1925, nationalistic Chinese elites pressured the government for the establishment of rights to education; hence, the Chinese government formulated policies for the recovery of educational rights in the same year. During this conflict, western Theosophists established a girls’ school for the Chinese in the Shanghai International Settlement. Regardless of whether the timing was appropriate, the Theosophical girls’ school was popular with the Chinese. Although the school was instituted by Theosophical missionaries, few Chinese were aware of its difference from other Christian missionary schools. In this paper, I would like to outline the development of the Theosophical movement in modern China. Furthermore, I will discuss the ideals of the Theosophical educational movement, as exemplified by George S. Arundale (1878–1945) and Beatrice Ensor (1885–1974). Subsequently, I will situate the reception of the Theosophical educational movement in Shanghai against the background of the country’s battle against Western hegemony in the early twentieth century.
発表者プロフィール Profile
所属:大阪大学
Academic affiliation: Osaka University
研究分野:日本文学、比較文学
Research field: Japanese Literature, Comparative Literature
主な出版物 Major publication (in Japanese):
「一九四〇年代の在台日本人の郷土意識 : 池田敏雄の台湾民話を例として」What Did the Japanese Residents in Taiwan Think of “Hometown” in the 1940s? : Reading Toshio Ikeda’s Ethnographical Accounts of Taiwan『日本文学』64(9), 50-60, 2015-09
「中国から消えた神智学協会 : 伍廷芳による神智学紹介と近代中国仏教界との関わりに着目して」The Theosophical Movements in China before W W II, 『比較文化研究』111, 245-253, 2014
Major publication (in English)
“A Study of Shanghai Magazine, and its Proponents, Focusing on its Literary Column”, Annals of Dimitrie Cantemir Christian University16, 42-53, 2016.
現在の研究:
「近代日中伝統文化の再構築に関する比較文学的研究―トランスナショナルの視点から―」
Work in progress:
A Comparative Literature Study on cultural reconstruction movement in modern Japan and China—focusing on intellectuals’ transnational experiences