<Theosophical Conference 2017, Osaka>
第1セッション 文学と秘教思想
1st session LITERATURE AND ESOTERICISM
日時:2017年3月7日1時半〜3時半
Date and time: March 7, 2017, 1:30 pm – 3:30 pm
場所:国立民族学博物館第4セミナー室
Venue: Seminar Room 4, National Museum of Ethnology, Osaka
発表者:浜野志保
Presenter : Shiho HAMANO
題目:妖精の詰まった鞄――エドワード・ガードナー、アーサー・コナン・ドイルとコティングリー妖精事件(英語発表、通訳付き)
Title : A Bag Full of Fairies: Edward Gardner, Arthur Conan Doyle, and the Cottingley Fairies (English, with an interpreter)
概要:
1998年、日本における妖精学研究の泰斗である井村君江氏は、妖精写真や心霊写真、写真乾板、関連書簡などの入った古い鞄をクリスティーズのオークションで落札した。この鞄は、二人の少女たちが妖精のイラストを使って妖精写真を偽造した、いわゆる「コティングリー妖精事件」に関わっていたイギリスの神智学者エドワード・ガードナーの遺品であると言われている。本資料は、落札後、井村氏の体調不良などにより手つかずの状態にあったが、2016年から「うつのみや妖精ミュージアム」の協力を得て調査プロジェクトがスタートした。
本発表は、百周年を迎えるコティングリー妖精事件の概要を振り返りつつ、未公開資料である「ガードナーの鞄」の一部を紹介するものである。発表の冒頭では、コティングリー妖精事件の全体を概観し、この事件を読み解くための論点を紹介する。妖精は文学や芸術の題材として長らく人気を保っているが、妖精が写真に撮影されたのは、きわめてセンセーショナルな出来事だった。妖精写真は、ヴィクトリア朝期の妖精画の末裔であると同時に、19世紀後半から20世紀初頭にかけて流行したパラノーマル写真の最後の仇花であったと考えられる。さらに、妖精写真に関わった二人の人物、心霊主義者ドイルと神智学者ガードナーの著作を比較し、両者の見解の相違点を検証する。妖精写真という共通の対象を扱いながらも、両者の主眼は異なるところに置かれている。最後に、「ガードナーの鞄」に入っている資料の一部を紹介し、問題点と意義を提示する。
Abstract:
In 1998, Kimie Imura, a Japanese expert in the study of fairies, purchased an old bag at a Christie’s auction sale, which contained a collection of fairy photographs, spirit photographs, photographic plates, and related letters. The bag originally belonged to Edward Gardner, an English theosophist who was involved in the so-called Cottingley Fairy Case, where two young girls forged fairy photographs by placing pictures of fairies in front of the camera. Due to Imura’s illness, the bag was untouched until 2016, when a research project was initiated in collaboration with the Utsunomiya Fairy Museum.
In this presentation, I will reexamine the significance of the Cottingley Fairy Case and introduce a part of the materials contained in “Gardner’s bag.” Firstly, I will overview the whole story of the case and list the viewpoints to understand its meanings. While fairies had been popular subjects in literature and art for a long time, it was highly sensational for them to be photographed. Fairy photographs can be considered as the descendant of
Victorian fairy paintings as well as the final flourish of the modern paranormal photography. Then I will compare Gardner’s theosophical views of the fairy photographs with Arthur Conan Doyle’s spiritualistic views, which are described in their books, Fairies (1945) and The Coming of the Fairies (1922), respectively. Finally, I will introduce some of the materials (fairy photographs, spirit photographs, snapshots, notes and letters) contained in “Gardner’s bag.”
発表者プロフィール Profile
所属:千葉工業大学
Academic affiliation : Chiba Institute of Technology
研究分野:視覚文化史、周縁科学文化史
Research field: History of visual culture, Cultural history of fringe sciences
主な業績 Major publication (in Japanese):
『写真のボーダーランド――X線、心霊写真、念写』The Borderland of Photography: X-ray, Spirit Photography, and Thoughtography(青弓社、2014)
現在の研究:エドワード・ガードナーの超常写真コレクションの調査プロジェクトに参加中。また、近代ドイツにおける筆跡学とダウジングに関する著書の執筆準備中。
Work in progress: I am currently participating in the research project on Edward Gardner’s paranormal photography collection. I am also preparing to write a book on graphology and dowsing in modern Germany.