<Theosophical Conference 2017, Osaka>
第2セッション 芸術と秘教思想
2nd session ART AND ESOTERICISM
日時:2017年3月7日4時
Date and time: March 7, 2017, 4:00 pm
場所:国立民族学博物館第4セミナー室
Venue: Seminar Room 4, National Museum of Ethnology, Osaka
発表者:マルコ・パシ
Presenter: Marco Pasi
題目:現代芸術における神智学のテーマ(英語、通訳つき)
Title: Theosophical Themes in Contemporary Art (English, with interpreter)
概要
1970年以降、神智学あるいはさらに一般的な代替的なスピリチュアリティと現代芸術の関係については、かなりの研究が積み重ねられてきた。抽象芸術の起源について、あるいは初期20世紀前衛芸術の発展について、神智学がどれだけ影響を及ぼしたかは意見が分かれるところであろう。しかし、そうした影響があったことを否定してしまうことは、現代の美術史家としては単純すぎるだろう。しかしながら、第二次大戦後の芸術と神智学についての研究となると、これははるかに少ないが、これはおそらくいくつかの要因による。たとえば、神智学は20世紀初頭には大変革新的でダイナミックな運動であったにしても、大戦間、とくに1929年にクリシュナムルティが運動から脱し、アニー・ベサントが1933年に死去して以降、その勢いと影響力を大きく失ったからという説がある。他方では、現代芸術は本質的に世俗なものでありスピリチュアリティに興味を持たないから、という説もある。とはいえ、どちらの説も正しくないだろう。現代芸術作家がスピリチュアリティに興味を持っていることを示すのは容易であり、それだけでなく神智学への言及も見かける。実際、若い現代芸術家たちが、再び神智学に興味を持っている。このこと自体、驚くべき現象である。この発表では、神智学に関連するテーマを扱う現代作家として、ゴシューカ・マクーガ、レア・ポルサガ、クリスチーネ・オドゥルンドを紹介する。
Abstract
Starting from the 1970s, there has been a considerable amount of research on the relationship between theosophy, or more generally alternative spirituality, and modern art. Although there may still be differences of opinion as to the extent of the influence of theosophy on the origins of abstract art or in the development of the early 20th-century avant-gardes, it would be naïve for an art historian today to deny that such an influence existed at all. Much less research, however, has been done on the influence of theosophy on the arts from after the Second World War. This is probably due to a number of factors: on the one hand there might be the idea that, whereas theosophy was a very innovative and dynamic movement at the turn of the 20th century, it lost much of its momentum, and therefore also of its influence, during the period between the two world wars, especially after the departure of Jiddu Krishnamurti from the movement in 1929 and the death of Annie Besant in 1933. On the other hand, this may be related to a perception of contemporary art as essentially secular and uninterested in spirituality. There are good reasons to believe that both assumptions are not correct, or need at least serious qualification. Not only it is quite easy to find contemporary artists deeply interested in spirituality, but it is also possible to find specific references to theosophy in some of them. One can actually even notice a recent regain of interest in theosophy from young contemporary artists, which is certainly a striking phenomenon in itself. This paper will present a few examples of contemporary artists working on themes related to theosophy, such as Goshka Macuga, Lea Porsager, and Christine Ödlund.
発表者プロフィール
所属:エアフルト大学・アムステルダム大学
Academic affiliation: University of Erfurt / University of Amsterdam
研究分野:西洋秘教史
Research field: History of Western esotericism
主な業績 Major publications:
– Aleister Crowley and the Temptation of Politics, Durham, Acumen, 2014.
– Georgiana Houghton. Spirit Drawings, London, The Courtauld Gallery, 2016, 83 pp. In collaboration with Simon Grant and Lars Bang Larsen.
– Kabbalah and Modernity: Interpretations, Transformations, Adaptations, Boston – Leiden, Brill, 2010. As editor, in collaboration with Kocku von Stuckrad and Boaz Huss.
– Peintures inconnues d’Aleister Crowley: La collection de Palerme, Milano, Archè, 2008. As editor.
現在の研究: ナショナリズム、宗教的個別化、西洋秘教についての研究プロジェクトを進めている。また、19世紀に驚嘆すべき抽象画を発表した霊媒ジョージアナ・ヒュートン(Georgiana Houghton)の研究も進めている。そして、イタリアにおける初期神智学運動について長期にわたって研究中である。
Work in progress: I am currently busy with a research project on nationalism, religious individualisation, and Western esotericism, which I am carrying out during a one-year fellowship at the Max Weber Kolleg (University of Erfurt, Germany). I am also working on Georgiana Houghton, a medium artist who produced a striking series of abstract drawings in the 1860s and 1870s. Finally, I am working on a long-term project on the early history of the theosophical movement in Italy.